Els Rectors de la Universitat de Barcelona a la Viquipèdia

L’any 2013, el Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI) de la Universitat de Barcelona inicia el projecte de fer pública tota la informació de què es disposa sobre els rectors de la Universitat de Barcelona incorporant-la a la Viquipèdia.

Amb la informació sobre cada rector publicada en el Catàleg d’autoritats de noms i títols del CRAI es completen o bé es creen entrades noves a la Viquipèdia en català. Es detallen les dades personals, biogràfiques i professionals per a cada rector i s’elabora una taula que vincula els diferents mandats rectorals, de manera que a partir de la biografia d’un rector, es pot saber qui el va precedir en el càrrec i també qui el va succeir. Per exemple, vegeu Fabià Estapé, rector en dues etapes, en el nostre Catàleg d’autoritats, a l’entrada de la Viquipèdia i a la taula dels seus mandats:

Catàleg Autoritats

Entrada de la Viquipedia

Taula mandats

Aquesta actuació aprofita un altre projecte anterior, iniciat per l’actual cap del CRAI Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica, Montserrat Garrich, que per la seva trajectòria professional tenia coneixements de gestió documental i d’arxiu, ja que havia estat cap de Gestió Documental de la Universitat de Barcelona.

Montserrat Garrich va elaborar durant l’any 2013 una relació molt completa de tots els rectors de la UB des del segle XVI fins a l’actualitat. Aquesta relació és exhaustiva entre 1532 (data del primer rectorat) fins avui, llevat del segle XVII. L’existència de pocs estudis sobre aquesta etapa de la història i la situació política a Catalunya fan que el coneixement dels rectors del segle XVII sigui més laboriós, i que encara s’hi estigui treballant. A més a més, tota la documentació de la UB fins al 1714 està dipositada a l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, ja que en aquells moments la Universitat depenia del Consell de Cent de la ciutat.

En aquest llarg període de 484 anys (1532-2016), s’han identificat i datat 123 rectors i 160 períodes rectorals. Tota aquesta informació primer es publica en el Catàleg d’autoritats abans mencionat, que és una eina que facilita la consulta al Catàleg de les biblioteques de la Universitat de Barcelona perquè normalitza la manera d’accedir als índexs d’autors i títols, identifica sense ambigüitat el nom o títol buscat i agrupa els documents del catàleg a partir de les formes acceptades. Hi podeu accedir directament des del Web del CRAI > Catàleg > Autoritats UB :

Trobareu més informació sobre el projecte Rectors de la Universitat de Barcelona a la Viquipèdia al Dipòsit digital de la UB.