WorldCat ens fa visibles. OCLC i CRAI de la Universitat de Barcelona

1 comentari

“Si els materials d’una biblioteca no es poden trobar, tampoc es podran utilitzar”. Aquesta màxima extreta del web d’OCLC dóna a entendre la importància dels grans catàlegs bibliogràfics i el seu paper com a difusors del coneixement. I si parlem de catàlegs, WorldCat és el més gran de tots. Més de 71.000 biblioteques arreu del món tenen accessibles els seus fons en aquest catàleg i això suposa tenir a l’abast i des d’un mateix lloc més de 2 bilions de documents de tot tipus. A més, indexa els registres a cercadors d’Internet com Google o Bing, afegint un plus de visibilitat.

Des de setembre de 2012 el Catàleg del CRAI de la Universitat de Barcelona també està disponible a WorldCat, la qual cosa permet que el nostre fons documental tingui una visibilitat molt rellevant. Milions de persones i des d’un únic punt de connexió poden saber què tenim i, si hi estan interessades, demanar l’original o alguna reproducció del document desitjat.

Ha augmentat la visibilitat i, conseqüentment, també les peticions. De fet, un dels canvis més importants que hem notat des de 2012 és el creixement significatiu i progressiu de sol·licituds de llibres i reproduccions del nostre fons a través de Worldcat i la seva plataforma d’obtenció de documents WorldShare. Totes les biblioteques poden consultar fàcilment els documents disponibles i sol·licitar-los. Un cop demanats, els rebran per correu postal si es tracta de llibres o, de forma gairebé instantània si el que precisen és un article i disposem de la versió digitalitzada. Rebem peticions de tot arreu però, majoritàriament, són les biblioteques i institucions dels EUA les que més ens demanen.

El canvi de tendència es pot apreciar des del primer moment. Les gràfiques 1 i 2 il·lustren l’escletxa que va suposar en termes de visibilitat i  l’abans i el després de ser a WorldCat. Des de setembre de 2012 el nombre de peticions realitzades al Servei de Préstec Interbibliotecari del CRAI no ha parat de créixer.

Aquesta predisposició s’ha mantingut. Al llarg d’aquests anys l’evolució ha estat gairebé exponencial. Hem passat de 40 peticions anuals l’any 2011, a més de 1.400 el proppassat 2017. Això significa un increment del 97,2% respecte a la demanda de documents del nostre fons per part de biblioteques de la OCLC (gràfica 3). Aquesta tendència, estem convençuts, es mantindrà els propers anys.

Definitivament WorldCat i el CRAI de la UB treuen profit mutu de la seva relació. Als usuaris de WorldCat els ha suposat descobrir i disposar del fons documental i de col·leccions úniques de la Universitat de Barcelona i, al CRAI, la possibilitat de compartir i difondre aquest recursos, de facilitar l’aprenentatge, la recerca i la innovació i, per suposat, a tots dos, compartir un valor tan important com és la cooperació bibliotecària.

One thought on “WorldCat ens fa visibles. OCLC i CRAI de la Universitat de Barcelona