Restauració de l’àlbum de radiografies dedicat al Dr. Morales

1 comentari

El CRAI Biblioteca del Campus Clínic guarda un àlbum, del que podríem denominar les primeres fotografies en positiu dels Raigs Röntgen, o raig X, tal com els va denominar el seu descobridor. Es tracta de l’obra Clínica de operaciones, radiografías, Sala General y de Distinguidos : Libro I, Hombres / profesor Dr. Morales, que el nostre Taller de Restauració acaba de restaurar amb un resultat més que notable.

L’àlbum de radiografies està datat el 1918, aproximadament. Consta d’un total de 48 fulls i té unes mides de 33 x 49 cm. En el seu interior trobem còpies positives de radiografies, totes amb el segell: Comas & Prió. Hospital Clínico. Laboratorio Röntgen, Barcelona. Malgrat no conèixer l’exacta procedència de l’àlbum, ni tenir referències exactes sobre el Dr. Morales, a qui està dedicat l’àlbum, si que podem constatar que es tracta de las radiografies que els doctors Comas i Prió van realitzar al seu gabinet, que va estar en funcionament almenys fins el 1916-18, data apareguda en algunes de las anotacions fotogràfiques.

L’àlbum conté quatre bollons metàl·lics i el títol està daurat i gofrat de planxa al pla davanter de la coberta. També hi ha un gofrat de planxa al pla de la coberta posterior. El llom està fet a la holandesa amb pell. Les fotografies estan encolades als fulls de l’àlbum amb anotacions manuscrites a sota, i totes presenten el segells amb tinta de tampó del “Gabinet dels Doctors Comas i Prió”.

Algunes fotografies es trobaven parcialment desenganxades, la qual cosa ha permès observar anotacions manuscrites en llapis de grafit negre a la part posterior, on hi consten la numeració i la data, així com algunes anotacions als fulls de l’àlbum. Aquest fet ens ha obligat a desenganxar totes les fotografies per veure si contenien alguna informació rellevant, tant a la part posterior de les fotografies com als fulls de l’àlbum. D’altra banda, aquesta intervenció ens ha permès fer una restauració i aplanat de les fotografies més eficaç.

Les fotografies presentaven alguns estrips i ondulacions degut a l’adhesiu i la humitat, però tenien un bon estat general. El procés de restauració ha consistit bàsicament a la consolidació dels fulls de l’àlbum, que presentaven una acidesa molt elevada, fent que el paper fos molt trencadís. Hi hem afegit un consolidat amb hidròxid càlcic per evitar aquest problema i aturar l’acidesa.

El bloc es trobava en mal estat de conservació, amb pèrdues de suport, taques diverses i fragilitat del suport degut a l’acidesa. La restauració de les cobertes ha estat realitzada amb material similars als originals: teles tenyides i pell del mateix color i gruix, i protecció final del conjunt. Per tal d’obtenir tota la informació que presenten les fotografies amb anotacions, no s’han tornat a encolar totalment als fulls, sinó que s’ha fet de forma parcial, permetent la lectura de las anotacions, tant de les fotografies con dels fulls. Les fotografies que no presentaven cap informació s’han encolat totalment amb adhesius neutres reproduint el format original.

Vegeu imatges de les fotografies i del bloc restaurats:

Tana Andrades Márquez

1 thoughts on “Restauració de l’àlbum de radiografies dedicat al Dr. Morales

1. Caram!
    Quin àlbum tan interessantíssim i quin resultat tan fantàstic!
    Gràcies per compartir-ho

M'agrada