Autoritats UB: cerques ajustades i pertinents al Cercabib

La informació recollida en els registres dautoritat de noms i títols permet establir un pont de diàleg entre l’usuari i les diferents formes en que es pot accedir al nom d’un autor, entitat, títol, etc. en el Cercabib. Els avantatges de cerca que proporciona el control d’autoritats els trobem en els seus mateixos objectius:

• Normalització: Assistència a la cerca indicant els termes sinònims i quasi sinònims, les formes variants que es poden utilitzar per cercar mateixos continguts i punts d’accés
  • Agrupació: Assistència a la cerca agrupant sota un nom-títol o títol la mateixa obra publicada sota títols diferents o les seves traduccions, adaptacions, etc.
  • Relació: Assistència a la cerca a partir de les formes relacionades recollides en els diferents registres que configuren el catàlegs d’autoritat
  • Desambiguació: Assistència a la cerca d’autors i títols amb noms i formes idèntiques però que són persones, entitats o continguts diferents (homonímia)

El catàleg Autoritats UB recull un total de 183.751 relacions d’equivalència entre autors, títols i autors-títols a partir de formes variants i/o formes relacionades.

Vegeu un exemple:

Us interessa saber què hi ha al CRAI referent a la pel·lícula En tierra de hombres, de la qual no sabeu el títol original, i si és possible accedir al seu contingut. Si es fa la cerca directament al Cercabib, s’obtenen 37.765 registres, i encara que entre els resultats n’hi ha un de pertinent en els primers registres, resulta difícil veure quins dels altres també ho poden ser.

Si refeu la cerca a partir de l’opció cerca avançada per paraula clau al títol, el resultat obtingut és de 145 però continua sent elevat i no tots els resultats són pertinents.

En canvi si feu la cerca des del catàleg Autoritats UB, triant l’opció de cerca per títol, us remetrà al títol original de l’obra i enllaçarà als resultats pertinents, que en aquest cas només és un.

I encara un altre exemple:

Busqueu ara l’obra i altre informació relacionada amb l’autor Vázquez Montalbán, del qual no sabeu si està entrat com a Manolo Vázquez Montalbán, Manuel Vázquez Montalbán o alguna altra forma o pseudònim que va utilitzar al llarg de la seva carrera professional.

Cercant al Cercabib directament per Vazquez Montalban, s’obtenen 4.619 resultats, que són molts. Si refeu la cerca utilitzant la cerca avançada per paraula clau d’autor hi haurà 1.248 resultats i encara s’haurien de mirar molts registres per veure quins són pertinents per a la vostra cerca i quins no.

En canvi si feu la cerca de Vazquez Montalban al catàleg Autoritats UB marcant l’opció “Nom de persona” i “totes les paraules”, el resultat són 4 registres d’autoritat. El primer és sobre l’autor i els tres restants sobre obres seves. El primer resultat ens mostra el registre d’autoritat corresponent a l’autor on veiem recollides les formes variants del seu nom i els pseudònims utilitzats, i al mateix temps tenim dos possibles enllaços, un que ens remet a les obres de l’autor al Cercabib i un altre que ens remet a les obres sobre l’autor també al Cercabib.

En el primer cas tenim 266 resultats tots ells pertinents i en els segon cas el resultat és de 34 registres tots ells pertinents.

A partir de les formes variants relacionades en els registres d’autoritat és fàcil arribar a identificar perfectament la forma normalitzada, tant del títol de la pel·lícula com del nom de l’autor, i sota la qual tenim l’accés directe i concret a tots els resultats, ja sigui com a màteria o com a autor/obra. Anna Rovira Jarque

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )