El llibre antic. Exposició en els 20 anys del Taller de Restauració del CRAI de la UB

L’1 d’octubre de 2018 el CRAI Taller de Restauració ha inaugurat l’exposició El llibre antic, en el marc dels actes de celebració dels 20 anys d’història del Taller de Restauració del CRAI de la Universitat. La mostra, situada a la planta baixa del CRAI Biblioteca de Belles Arts, està formada per tres vitrines, dues que reflecteixen diverses vessants de la composició del llibre, des dels suports i l’escriptura fins a l’enquadernació, i una altra dedicada a la restauració que es pot veure al costat mateix del Taller. Cada tema queda il·lustrat també per vídeos d’institucions externes i, en el cas de la vitrina de restauració, per un vídeo propi del Taller.

A la vitrina de suports i escriptura, hi ha una petita mostra dels diversos suports utilitzats al llarg del temps. A l’edat mitjana el còdex tenia els fulls de pergamí, obtingut de pells d’animals. Cap al segle XIII es va adoptar el paper, que es fabricava a partir de draps usats, de lli i cànem, i que va substituir progressivament el pergamí per ser un material més fàcil de fabricar, més versàtil i més barat. Dins la vitrina podem veure una forma paperera, una mostra de les caràtules de molins paperers, la filigrana i la verjura del paper, mostres de pergamí, i materials i eines emprats en l’escriptura i la fabricació de tinta.

L’enquadernació consisteix en la unió dels diferents fulls que formen una obra escrita cosides per formar un bloc i recobertes per protecció amb diversos materials. Les primeres enquadernacions unien els fulls amb un cosit molt simple. L’evolució dels materials i l’aparició d’obres més extenses van obligar a evolucionar el sistema de protecció amb materials i tècniques més complexes per donar major protecció. En aquesta vitrina podem veure una mostra de l’evolució dels cosits, les trencafiles, els elements utilitzats per decorar les cobertes dels llibres i alguna mostra d’enquadernacions originals.

A l’espai de la vitrina de restauració hi ha una mostra d’un llibre restaurat i un llibre similar sense restaurar, així com gravats en procés de restauració i ja restaurats. També hi ha les eines que s’utilitzen per restaurar i una mostra de la neteja d’un pergamí.

Va bé aquí recordar que el servei del Taller de Restauració del CRAI de la Universitat de Barcelona va néixer l’any 1998 amb quatre finalitats:

1. Restaurar el patrimoni bibliogràfic/documental propi de la Universitat
  2. Vetllar per la conservació preventiva dels fons de les biblioteques
  3. Participar en la formació de futurs restauradors i
  4. Desenvolupar tècniques i materials en la restauració

Fins al dia d’avui han passat més de 200 alumnes i becaris per les  instal·lacions del Taller, on han rebut els coneixements tècnics que s’hi apliquen.

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )