Com identificar-se quan se signa un article científic?

1 comentari

Extret de Comunicats UB del 26-04-2022

Amb l’objectiu de millorar la visibilitat dels equips investigadors de la UB que signen articles científics i de la institució a escala nacional i internacional, la Universitat de Barcelona ha publicat una nova Guia per a la identificació correcta de l’autoria i la filiació institucional. El document, que va ser presentat en Consell de Govern el 2 de març passat, determina una sèrie de directrius per normalitzar i fer constar la signatura institucional de la UB de manera apropiada, fet que tindrà un impacte positiu per proporcionar fiabilitat en els indicadors bibliomètrics de qualitat, productivitat científica, impacte i col·laboració internacional. El podeu trobar al Dipòsit Digital de la UB i és accessible des del web del CRAI, apartat Assessorament en la publicació científica.

La guia recomana utilitzar la signatura normalitzada o nom bibliogràfic únic (NBU) per facilitar la recuperació de la producció científica i aportar fiabilitat en els diversos indicadors bibliomètrics. També dona pautes per incloure el nom de la institució tenint en compte les diferents casuístiques que poden existir, com pot ser l’existència de diverses filiacions per part d’un mateix investigador o investigadora. Així doncs, es considera que la designació normalitzada del lloc de treball —departament, secció, unitat, institut, etc.— afavoreix la visibilitat de les unitats de recerca i de les institucions en la comunitat científica.

Relació amb els mitjans de comunicació

El document també presenta recomanacions als investigadors a l’hora de col·laborar amb els mitjans de comunicació. En aquest sentit , «considera imprescindible» que aquest col·lectiu faci constar la seva pertinença a la Universitat de Barcelona quan fan divulgació de la seva àrea d’expertesa en els mitjans. Si formen part de diferents institucions, hauran d’esmentar-ne totes les adscripcions. La guia recull alguns exemples de bones pràctiques, com aquest.

Aquesta guia, per tant, estableix criteris únics amb l’objectiu de reconèixer degudament les tasques de recerca i transferència de coneixement de la comunitat UB, amb l’impacte corresponent que aquesta acció té en termes de prestigi, posicionament i finançament.

One thought on “Com identificar-se quan se signa un article científic?