Cartes als Reis d’Orient

Les cartes als Reis segueixen seduint i despertant curiositat. La revista digital La Mira es va interessar pel projecte i va publicar un interessant article on se cita la Unitat de Procés Tècnic i el CRAI de la Universitat de Barcelona.

Aquest cop l’enfocament de l’entrevista s’ha centrat més en la feina dels documentalistes i en la reconstrucció dels fets històrics que han decidit el destí dels documents. Una tasca que ha enriquit la història arxivística del fons i ha permès tractar-lo de forma més acurada. Amb un estil senzill i alhora clar, la periodista Anna Alfaro, reporta els fets d’ara i de fa 100 anys destacant els principals trets característics d’aquestes cartes escrites per infants tot traçant, al mateix temps, diferències ben clares entre els dos moments històrics.

Un article que posa també en evidència les dificultats que trobem, a dia d’avui, per tenir accés a aquestes valuoses fonts d’informació. L’obstacle més evident és la llei de protecció de dades personals que, afortunadament existeix i controla qui tracta les nostres dades, per a què i com, però, en molts casos limita les possibilitats de recollir i conservar documents que considerem part del nostre patrimoni cultural. De fet, a diferència del que passava l’any 1920, on simplement una petició epistolar d’un catedràtic universitari era suficient per aconseguir les cartes, en l’època actual, moltes institucions encara dubten i s’escuden en la llei de protecció de dades per no cedir-les.

Tanmateix, la col·lecció ha crescut i comptem amb més documents. L’any 2022 no hem fet una nova campanya de recollida però sí que hem comptat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Teià (Maresme) i l’Ajuntament d’Alella.

Els darrers treballs realitzats amb aquest fons s’han concretat amb l’imprescindible contribució del CEDI i una nova digitalització de les cartes, de molta més qualitat, per tal de difondre-les des de la Memòria Digital de Catalunya (MDC).

Aviat us donarem més detalls d’aquesta nova col·lecció.