Restauració del mapa de la “Rivière Longue” del baró de Lahontan

S’acaba de restaurar, al Taller de Restauració del CRAI de la UB, el mapa de la “Rivière Longue” del baró de Lahontan, del fons del CRAI Biblioteca de Reserva.

Carte de la Rivière Longue et de quelques autres que se déchagent le grand fleuve de Missisipi. Carte de les Gnacitaires ont dessiné sur des peaux de cerfs és un mapa de 1703 que descriu el descobriment del riu Missouri, afluent del Mississipí. Aquest document mostra tant la geografia com la cultura de la zona en el moment de l’arribada dels descobridors europeus. La particularitat més especial d’aquest mapa és que, 300 anys després d’haver-se dibuixat, encara provoca discussions sobre la veracitat de la informació que conté.

El baró de Lahontan: vida i obra

Louis Armand de Lom d’Arce, més conegut com el baró de Lahontan (1666-1716), després d’una atzarosa vida com a explorador i militar, endeutat i en desacord amb els seus superiors, va desertar de l’exèrcit i va tornar a Europa, exiliant-se a Holanda on va començar la seva vida com a escriptor relatant les experiències viscudes durant més de vint anys en les diferents regions dominades pels francesos en aquella època. Amb els seus relats va esdevenir un dels escriptors de viatges més llegits del segle XVIII.

Durant molt de temps, la seva obra va ser un dels treballs cartogràfics més influents de la regió de l’Alt Mississipí i de les Muntanyes Rocoses, influint fins al segle XVIII en cartògrafs com Moll, Senex, Popple i de l’Isle. Els posteriors descobriments van provocar però que es donés per fet que les seves històries i els seus relats són, en la seva majoria, producte de la seva imaginació.

Restauració del document

Aquest mapa va arribar mutilat i trencat en dues parts. El paper de pasta de fusta, de fibres molt curtes, estava molt oxidat i enfosquit, i el seu estat era molt delicat. La seva manipulació era un risc que podia provocar la pèrdua de parts del document.

Inicialment, se li va fer una neteja mecànica en sec i una neteja humida per immersió per tal d’eliminar la brutícia d’entre les fibres del paper. Després es va fer una laminació, és a dir, es va encolar una làmina de paper sencera a la part posterior del document per tal de donar-li consistència i unir tots els fragments en una sola unitat.

Finalment es van reintegrar les pèrdues de suport amb paper japonès de 34 gr. i es van retocar pictòricament amb una tinta plana amb aquarel·les per tal d’incorporar el paper nou a l’obra original i no distorsionar-ne la lectura.

La intervenció de restauració que s’ha dut a terme ha permès millorar l’estat físic del mapa i li ha retornat la consistència necessària per poder ser manipulat i consultat de nou. També s’ha estabilitzat el pH del paper eliminant l’acidesa i aportant-li una reserva que permetrà una bona conservació del document.