Patrimoni bibliogràfic i documental del CRAI : donacions de fons, col·leccions especials i biblioteques personals al CRAI de la UB

El fons patrimonial bibliogràfic i documental del CRAI de la Universitat de Barcelona és un clar exponent de creixement en els darrers anys, i les donacions són la seva principal font d’origen. Però quins són els principals motius que empenyen a persones i institucions a donar tots aquests materials als CRAI Biblioteques de la UB?

Generalment acostuma a haver-hi una afiliació institucional, un lligam que  pot inspirar a una persona per deixar el seu fons documental o la seva biblioteca personal a un dels nostres CRAI Biblioteques. Professors i alumnes fan donatius dels seus fons, col·leccions i biblioteques personals a la Universitat de Barcelona perquè hi han estudiat o hi han treballat com a docents. És el cas per exemple dels fons personals d’Oriol Martorell, de Jordi Sabater Pi, de Ramon Margalef o de la Biblioteca personal de  Josep Ramon Santolalla entre d’altres.

El mateix passa amb les donacions que ens arriben d’algunes entitats o a través de societats històriques o institucions que han tingut o tenen una connexió social o cultural o una afiliació amb un CRAI Biblioteca determinat. És el cas per exemple de la Fundació Institut Català de la Cuina i de la Cultura Gastronòmica i el Campus de Torribera del CRAI Biblioteca de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació.

Sovint els lligams a les col·leccions que existeixen als CRAI Biblioteques inspiren a algunes persones a donar materials sobre temes similars. Així, per exemple, el CRAI Biblioteca del Pavelló de la República rep nombroses donacions de persones i institucions que tenen materials i documentació relacionada amb la Segona República, la Guerra Civil Espanyola, el franquisme i la Segona Guerra Mundial entre d’altres.

Un altre motiu clau és la capacitat i els esforços que el CRAI de la Universitat de Barcelona dedica a processar i fer que tot aquest material estigui a disposició dels investigadors. El dinamisme a l’hora de tractar, descriure i divulgar aquest patrimoni encoratja persones i institucions a donar els seus fons, col·leccions i biblioteques.

El CRAI també organitza i col·labora en la organització de petites i grans exposicions per tal de fer visible aquests materials, un exemple actual és la exposició L’art de la ciència. Jordi Sabater Pi (del 21-03-2019 al 19-05-2019 al Museu d’Història de Catalunya), organitzada pel Museu d’Història de Catalunya i la Universitat de Barcelona.

El CRAI difon tot aquest material a través de la seva pàgina de Patrimoni bibliogràfic i documental del CRAI de la Universitat de Barcelona, de les pàgines de “Fons i col·leccions” dels diferents CRAI Biblioteques, del seu Catàleg Cercabib, dels dipòsits en línia, tant els de caire institucional (Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona i BiPaDi) com nacional i internacional (Memòria Digital de Catalunya i Europeana), així com des de l’aplicació UBDOC de gestió de l’Arxiu de la UB.

Per reconèixer i agrair aquestes donacions a les persones i entitats que col·laboren en el creixement dels seus recursos d’informació, el CRAI fa constar al Catàleg de la UB el nom del donant de cada obra. Podeu trobar la llista d’aquests donants a la pàgina de Relació de donants al CRAI de la Universitat de Barcelona.