Fons de llibres de text del CRAI: noves pautes per a una millor recuperació

La col·lecció de llibres de text del CRAI recull més d’11.000 exemplars de tots els ensenyaments, tant dels plans antics com dels actuals. Aquest fons està repartit entre el fons de reserva de llibres de text antics (1789-1970), i el fons modern amb representació de les principals editorials catalanes i algunes d’espanyoles.

Aquest fons es va veure incrementat l’any 2017 per un donatiu d’aproximadament 600 documents provinent de l’Escola Daina-Isard. El CRAI Biblioteca del Campus de Mundet juntament amb la Unitat de Procés Tècnic van considerar que era l’ocasió perfecta per redactar unes pautes específiques per a la recuperació d’aquest tipus de material.

Els usuaris d’aquest fons són testimoni que els llibres de text són documents amb particularitats sovint predeterminades pel disseny de la coberta triada per l’editorial i que, en no seguir un patró uniforme en la presentació de la informació, sovint es reflecteixen en el catàleg en un ball de títols que genera confusió i fins i tot pèrdua d’informació.

A nivell tècnic, la creació d’aquestes pautes ha servit per agilitzar i uniformar el procés de descripció, i reduir, de cara a un catàleg únic, el nombre de duplicats. Tanmateix, a nivell de servei, el compliment d’aquest punt ha beneficiat les necessitats dels usuaris, en aquest cas, dels futurs mestres. És a dir que les pautes han servit per millorar la recuperació de la informació i garantir unes cerques més efectives amb resultats més rellevants.

Les pautes de llibres de text definitives són el fruit d’un profitós treball en equip liderat pel CRAI de la Universitat de Barcelona amb el consens i la col·laboració de les institucions membres del CSUC, i es pretén que siguin d’utilitat per a totes aquelles institucions que tenen fons amb les característiques pròpies dels llibres de text.

Us convidem a fer una ullada al nostre Fons de Llibres de Text.