La fi d’un cicle. Homenatge a Tana Andrades

El Taller de Restauració del CRAI de la Universitat de Barcelona arriba a la fi d’un cicle. Després de tres anys i mig de prejubilació parcial finalment la Tana es jubila. Ja fa tres anys que el Domènec Palau es va jubilar també. Es tanca així un cicle i en comença un de nou on ens toca a la nova generació recollir el testimoni d’aquests grans restauradors.

Tana Andrades ha passat els últims 25 anys dedicada a la restauració de llibres i documents de les Biblioteques de la Universitat de Barcelona. Volem agrair la seva tasca, que juntament amb la de Domènec Palau, han fet del Taller de Restauració del CRAI un referent en el tractament de llibre i document antic en el nostre país.

La Tana ha estat fonamental per al desenvolupament del Taller. La inquietud i les idees innovadores (de vegades trencadores) del Domènec trobaven el contrapunt pacient i reflexiu de la Tana. Junts van trobar un equilibri per tal d’innovar, experimentar i investigar al voltant de materials i tècniques que han anat evolucionant molt en el món de la restauració des que es va crear el Taller.

Però un dels vessants que més ha caracteritzat aquest Taller ha estat la dedicació que tots dos han tingut en el camp de la formació, sempre disposats a ajudar i ensenyar a les noves generacions. Pel Taller han passat més de 200 alumnes en pràctiques o becats, els actuals restauradors, que han pogut aprendre de l’experiència d’aquests dos referents en el món de la restauració del paper i del llibre en particular.

Hem tingut el gran privilegi de poder compartir aquests anys de prejubilació amb la Tana, i hem aprés molt al seu costat. Cal remarcar el seu compromís amb la casa i especialment amb el Taller, i sobretot, la voluntat de transmetre’ns els seus coneixements en el dia a dia del seu funcionament. La seva professionalitat junt amb la seva vessant humana han fet d’aquesta època una de les més especials de les nostres vides.

Montserrat Florensa – Anna Rossell

Nou recurs per a la indexació de llibres de text

Ara fa un parell d’anys, per aquestes dates, estrenàvem les pautes de llibres de text amb el convenciment que servirien als nostres usuaris per a una millor recuperació de la informació.
S’ha continuant treballant en la mateixa línia i avui us presentem un nou recurs adreçat a facilitar la tasca dels catalogadors d’aquests fons.

Aquestes infografies pretenen ser un full de ruta que permeti als catalogadors indexar els llibres de text amb la mateixa cohesió que les pautes d’aquesta tipologia documental ens permeten uniformar el procés de descripció. Com tots sabem, la indexació està estretament lligada a la recuperació de la informació i perquè sigui una indexació de qualitat, cal ser precisos en l’ús dels descriptors i reduir el soroll, en la mesura del possible.

En aquest sentit, una de les primeres accions que el personal de la Unitat de Procés Tècnic del CRAI ha dut a terme és la redacció d’uns criteris per garantir la uniformitat en el procés d’indexació de tot el col·lectiu de catalogadors implicats. Paral·lelament, s’han identificat nous descriptors que permeten ser més específics a l’hora de representar els conceptes i que reflecteixen millor les diferents etapes de l’educació.

El fons de reserva de llibres de text inclou obres publicades entre el 1789 i el 1970. És una tipologia molt agraïda a l’hora d’indexar, tanmateix, un dels descriptors més rellevant i més difícil de determinar correspon al “Nivell educatiu”. El segle XIX és probablement el període més convulsiu dins de l’educació d’Espanya i ha estat necessari endinsar-se en la seva història per poder identificar totes les subdivisions de nivells que el caracteritzen.
En la línia de treball que s’ha seguit, hi ha hagut un procés de documentació sobre l’estructura de l’ensenyament del segle XIX i principis del segle XX amb el corresponent estudi cronològic de les lleis que en regulaven la configuració. En tot moment, ha estat fonamental la col·laboració i l’assessorament del professor Conrad Vilanou, gràcies al qual hem pogut també valorar la importància de les editorials especialitzades en educació, la història dels autors i molts altres dels elements que intervenen en el procés de publicació dels llibres de text i sense els quals, sovint, seria impossible esbrinar les dades descriptives que necessitem per catalogar-los.