Factor d’impacte de revistes científiques 2018

1 comentari

Com cada any per aquestes dates es publiquen, a través del Journal Citation Reports (Science Edition), les dades bibliomètriques corresponents a l’any anterior, en aquest cas el 2018, de revistes de l’àmbit de ciència i tecnologia de tot el món. Durant els primers mesos d’aquest any s’ha estudiat el comportament que han mostrat les principals revistes científiques durant 2018 pel que fa a nombre d’articles publicats, nombre de cites rebudes, revistes de les quals reben més cites i a les quals n’envien més, etc.

Tota aquesta informació, una vegada analitzada, es publica a la versió en línia del Journal Citation Reports (Science Edition). Aquesta base de dades pretén avaluar, a través d’uns indicadors bibliomètrics, la influència que tenen les revistes científiques i, en conseqüència, els articles que s’hi publiquen, dins el seu àmbit temàtic. Si en sou usuari autoritzat hi podreu accedir des d’aquest enllaç.

L’indicador bibliomètric més àmpliament difós i conegut és el Factor d’Impacte. Tots els anys es calcula el factor d’impacte per a cada revista inclosa al JCR. El factor d’impacte es pot definir com “la mitjana del nombre de cites que han rebut els articles recents d’una revista durant un any determinat“, entenent com a articles recents aquells que la revista ha publicat els dos anys immediatament anteriors. Vegem-ho en un exemple:

Càlcul del Factor d’Impacte per a l’any 2018 de Journal of Crystal Growth

Dades a tenir en compte:

• Nombre d’articles que ha publicat Journal of Crystal Growth l’any 2016: 526
  • Nombre d’articles que ha publicat Journal of Crystal Growth l’any 2017: 789
  • Nombre de cites (*) que han rebut durant 2018 els articles de Journal of Crystal Growth publicats el 2016: 1.000
  • Nombre de cites (*) que han rebut durant 2018 els articles de Journal of Crystal Growth publicats el 2017: 1.069
(*) Les cites que es comptabilitzen aquí només són les que envien les revistes que controla la base de dades

Càlculs:

• Nombre d’articles recents publicats a Journal of Crystal Growth: 526 + 789 = 1.315
  • Nombre de cites que han rebut durant 2018 els articles recents de Journal of Crystal Growth: 1.000 + 1.069 = 2.069
  • Factor d’Impacte 2018 de Journal of Crystal Growth: 2.069 / 1.315 = 1,573

Com a dada objectiva aquest factor d’impacte significa que, per terme mig, els articles recents que ha publicat Journal of Crystal Growth han rebut entre una i dues cites (1,573 cites) durant l’any 2018.

A TENIR EN COMPTE:

Aquest any és el segon que, a més, es representa gràficament la distribució de les cites obtingudes pels articles publicats a una revista. D’aquesta forma es pretén mostrar quin és l’origen del factor d’impacte aconseguit, és a dir, pot ser que un article molt citat hagi fet pujar el factor d’impacte puntualment quan, en realitat no es correspon a la trajectòria habitual de la revista.

Podeu llegir aquests documents per informar-vos-en més:

1 thoughts on “Factor d’impacte de revistes científiques 2018

1. Retroenllaç: Factor d’impacte de revistes científiques 2018 — Blog CRAI Universitat de Barcelona | Blog del CRAI Biblioteca de Farmàcia i Ciències de l'Alimentació