La importància de les persones

La línia 5 del Pla estratègic del CRAI ITER 2022 s’ocupa de l’organització i de les persones.

També de les persones que treballen al CRAI de la Universitat. De tots els seus valors, aquest és el més important.

Tal com diu el nostre pla estratègic, es vol facilitar que tant les persones que ja hi treballen com les que s’hi incorporin, coneguin les bones pràctiques i l’organització, i s’integrin ben aviat a la comunitat UB per col·laborar, amb la seva activitat, a fer un treball de qualitat en benefici de tota la comunitat, amb competència professional, responsabilitat i honestedat.

Ser membre de la comunitat CRAI

En iniciar el Pla estratègic, teníem dos objectius molt clars:

• Treballar juntament amb l’Àrea de Recursos Humans de la Universitat, per eliminar la temporalitat en els diferents col·lectius que treballen al CRAI.

• Elaborar polítiques i procediments que facilitin la incorporació de nou personal al CRAI amb el desenvolupament d’un pla d’acollida per a les diferents persones.

Estabilització

Des de la Direcció del CRAI s’ha treballat intensivament en aquest tema conjuntament amb l’Àrea de Recursos humans. Malgrat tot s’ha de continuar treballant perquè encara queden temes molt importants per solucionar com l’estabilització d’algunes places laborals, la consolidació de l’escala d’auxiliars de biblioteca, i impulsar la promoció interna.

El 14 de novembre de 2019 va sortir la convocatòria de concurs de mèrits per proveir quaranta llocs de treball de personal funcionari d’administració i serveis del Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI) de la Universitat de Barcelona (Full Informatiu núm. 209). La resolució es va publicar el 16 d’octubre de 2020 i la incorporació de les persones als seus nous llocs de treball s’efectuà el 9 de novembre de 2020.

El 12 de desembre de 2019 es va convocar el procés selectiu per a l’ingrés a l’escala d’Ajudants d’arxius i biblioteques (subgrup A2) amb 34 places procedents de les ofertes públiques des de 2016. Ens aquests moments s’està en l’última fase que és la que correspon a la valoració de la fase de concurs.

Polítiques en gestió de recursos humans

Des del seu naixement, al 2004, el CRAI ha treballat amb voluntat de cooperació i servei, amb capacitat de resiliència i esperit pro actiu respecte dels canvis i la innovació. El compromís amb la institució i els usuaris són les eines fonamentals per aconseguir l’excel·lència en els nostres serveis.

Aconseguir aquest objectiu és una tasca de totes les persones que formen part del CRAI, ja que l’èxit de les polítiques i directrius estan marcades pel comportament que despleguen les persones que la componen. Des del CRAI som conscients que totes les institucions tenen una cultura organitzativa pròpia més enllà de les normatives que regulen el funcionament de les organitzacions. El clima laboral imperant el creen les persones que hi treballen, però els líders de les institucions també el poden impulsar.

Al CRAI volem que tant les persones que ja son membres de la comunitat com les que arriben de nou, coneguin l’organització, la cultura organitzativa i col·laborativa i les bones pràctiques. Creiem que és essencial que ho interioritzin per poder desenvolupar el seu treball amb efectivitat i responsabilitat.

Amb aquesta finalitat, s’han redactat tres manuals:

• Manual per als becaris de col·laboració que s’estan formant amb nosaltres
  • Manual d’Acollida per al personal de nou ingrés
  • Manual per a líders del CRAI on es detalla bàsicament el concepte de lideratge i responsabilitat compartida, respecte a les funcions principals dels caps de biblioteca i unitat, i que es relaciona amb aquests processos:
    • Planificar i dirigir
    • Avaluar i redirigir
    • Dotar-se de recursos
    • Lliurar serveis per a la docència, l’aprenentatge i la investigació

El Manual conté també un Annex, on es detallen temes de gestió econòmica: el pressupost del CRAI i ABC per compres.

Pla de reconeixement de tasques i dedicació

En aquest Pla, s’entén el reconeixement com una sèrie d’accions que es poden realitzar i que tenen l’objectiu d’augmentar la satisfacció individual i millorar l’ambient laboral. Aquestes accions es poden realitzar tant per part de la Universitat de Barcelona com per part del CRAI, en aquest cas dutes a terme pels caps dels CRAI Biblioteques i Unitats i per la Direcció del CRAI.
En aquest sentit el Pla de reconeixement del CRAI també està alineat amb els objectius del Pla estratègic de la UB, UB2030.

Teletreball: nova àrea de millora.

Per acabar, la pandèmia també ens ha aportat noves tendències: altres maneres de comunicar, de treballar en grup i de reunir-nos.

Noves maneres de treballar, on les eines de comunicació i col·laboració en línia han esdevingut protagonistes en el nostre lloc de treball, mitjançant videoconferències, xats, emmagatzematge i edició de fitxers en línia, planificació de tasques, creació d’equips de treball i la possibilitat d’incloure altres aplicacions en un entorn de treball virtual i únic, autenticat i segur.

Per aquesta raó aquest any hem encetat en el nostre pla de millora anual, una nova àrea sobre el teletreball per començar a estudiar en quins processos i en quines places és més idònia aquesta modalitat de treball, i continuar amb la formació del personal en els coneixements i habilitats necessaris; tot sempre en concordança a la normativa impulsada per la Universitat i les lleis vigents.

Judit Casals – Directora del CRAI de la UB

Montserrat García Sierra – Responsable d’Administració del CRAI de la UB