Nou article de la Llei de la ciència dedicat a la ciència oberta

Publicat el 18-07-2022 a Notícies del CSUC Ciència Oberta.

La Llei de la ciència 17/2022, de 5 de setembre, i que modifica l’anterior 14/2011, de l’1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació, dedica un article íntegrament a la ciència oberta. És l’article 39, que modifica el 37 de l’anterior, i consta de sis punts, que són:

• Els agents públics del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació impulsaran que es faci difusió dels resultats de l’activitat científica, tecnològica i d’innovació, i que els resultats de la investigació, incloses les publicacions científiques, les dades, els codis i les metodologies, estiguin disponibles en accés obert. L’accés gratuït i lliure als resultats s’ha de fomentar mitjançant el desenvolupament de repositoris institucionals o temàtics d’accés obert, propis o compartits.
  • El personal de recerca del sector públic o l’activitat investigadora del qual estigui finançada majoritàriament amb fons públics i que opti per disseminar els seus resultats de recerca en publicacions científiques, haurà de dipositar una còpia de la versió final acceptada per a publicació i les dades associades a aquestes en repositoris institucionals o temàtics d’accés obert, de forma simultània a la data de publicació.
  • Els beneficiaris de projectes d’investigació, desenvolupament o innovació finançats majoritàriament amb fons públics hauran de complir en tot moment amb les obligacions d’accés obert disposades en les bases o els acords de subvenció de les convocatòries corresponents. Els beneficiaris d’ajuts i subvencions públiques s’asseguraran que conservin els drets de propietat intel·lectual necessaris per donar compliment als requisits d’accés obert.
  • Els resultats de la investigació disponibles en accés obert podran ser emprats per les administracions públiques en els seus processos d’avaluació, incloent-hi l’avaluació del mèrit investigador.
  • El Ministeri de Ciència i Innovació facilitarà l’accés als repositoris d’accés obert i la seva interconnexió amb iniciatives semblants nacionals i internacionals, promovent el desenvolupament de sistemes que ho facilitin, i impulsarà la ciència oberta a l’Estratègia Espanyola de Ciència, Tecnologia i Innovació, reconeixent el valor de la ciència com a bé comú i seguint les recomanacions europees en matèria de ciència oberta. A més de l’accés obert, i sempre amb l’objectiu de fer la ciència més oberta, accessible, eficient, transparent i beneficiosa per a la societat, els Ministeris de Ciència i Innovació i d’Universitats, cadascun en el seu àmbit d’actuació, així com les Comunitats Autònomes en el marc de les seves competències, també promouran altres iniciatives orientades a facilitar el lliure accés i gestió de les dades generades per la investigació (dades obertes), d’acord amb els principis internacionals FAIR (senzills de trobar, accessibles, interoperables i reutilitzables), a desenvolupar infraestructures i plataformes obertes, a fomentar la publicació dels resultats científics en accés obert, i la participació oberta de la societat civil en els processos científics, tal com es desenvolupa a l’article 38.
  • Això serà compatible amb la possibilitat de prendre les mesures oportunes per protegir, amb caràcter previ a la publicació científica, els drets sobre els resultats de l’activitat de recerca, desenvolupament i innovació, d’acord amb les normatives nacionals i europees en matèria de propietat intel·lectual i industrial, obtencions vegetals o secret empresarial.

El text original de la Llei es pot consultar al BOE número 214 (pp. 123852-123922), de 6 de setembre de 2022.

La realitat augmentada ja és una realitat al CRAI: una nova manera d’aprendre per als estudiants de ciències de la salut i de la vida

Cada vegada més la tecnologia ens ofereix nous formats que s’adapten millor a les necessitats docents i que representen per a l’alumnat una nova manera d’aprendre.

Són eines que creen una experiència d’aprenentatge transformadora que pot aportar millors i noves possibilitats en el procés d’ensenyament i una major motivació i interès per aprendre. Són també un complement perfecte de l’aprenentatge a l’aula, dels manuals de text, i en ser interactius ajuden també a mesurar les competències adquirides per l’alumnat. La Realitat Augmentada (RA), per exemple, pot facilitar la comprensió de fenòmens complexos, perquè permet visualitzar els objectes des de diversos angles, i amb dades digitals afegides que poden donar més informació detallada.

Un exponent clar és l’atles d’anatomia humana amb realitat augmentada Visible body. Human anatomy atlas (ed 2018) que permet visualitzar l’anatomia microscòpica i la microanatomia com es faria en una sala de laboratori amb cadàvers o espècimens. En aquest cas els espècimens són virtuals.

Es tracta d’una gran base de dades d’anatomia en 3D, que ens deixa observar l’anatomia de les diferents parts del cos retirant estructura i capes des del cap fins als peus, així com rotar els models anatòmics i fer la dissecció dels cadàvers “virtuals”.

L’atles es complementa amb l’obra Visible body. Physiology animations, i és compatible amb qualsevol dispositiu mòbil : tauleta o telèfon.