Per Sant Jordi …. Más cuento que Calleja

Aprofitem la diada de Sant Jordi per donar notícia de l’ampliació del fons de literatura infantil del CRAI Biblioteca del Campus de Mundet amb més de 130 contes publicats per l’editorial del pedagog Saturnino Calleja.

Els llibres en miniatura es van popularitzar en el segle XIX per ser molt assequibles econòmicament, costant “una perra chica”, com s’anomenava la moneda de 5 cèntims de pesseta dos segles enrere, i van contribuir enormement a l’animació de la lectura en una Espanya on abundava l’analfabetisme.

Els contes de Calleja estaven dissenyats amb una doble intencionalitat: instruir i entretenir. L’editor burgalès va ser dels primers en emprar il·lustracions i diferents tipus de lletra com a suport a la lectura. No va descuidar mai la vessant artística testimoniada per la col·laboració d’il·lustradors de renom com Ramon Cilla, Rafael Penagos, Ángel Manuel, Manuel Picolo, Augusto Fernández Sastre i Salvador Bartolozzi …entre d’altres. Per exemple, els dibuixos d’en Bartolozzi fetes pels Cuentos de Calleja en Colores. Serie Pinocho, son uns dels motius de disseny d’algunes de les cobertes posteriors de la col·lecció Juguetes Instructivos. Els retrats dels Reis d’Espanya o bé les reproduccions de les postals Mujeres españolas, publicades per la pròpia editorial i on es representen les dones amb els vestits típics regionals i locals, són altres dels temes que adornen les cobertes. Els gravats de les narracions històriques estan extrets del llibre España y su historia escrit pel mateix editor. Per contra, tenim escassa evidència de l’autoria dels contes ja que molts d’ells van ser escrits per autors anònims. Tanmateix, es coneixen alguns noms com Jesús Sánchez Tena, José Muñoz Escámez o el propi Saturnino Calleja.

Aquest fons de contes, que podreu trobar ben aviat al CRAI Biblioteca del Campus de Mundet, va ser donat pel bibliotecari i historiador Sergi Puyó i Paretas, qui va cedir els contes que havien pertangut a la seva família, concretament a en Pere Paretas i Miret (Sitges, 1912-1987). Per garantir-ne la preservació, la Unitat de Procés Tècnic del CRAI va procedir a la seva descripció al catàleg i preveu seleccionar alguns exemplars i incorporar-los a la Memòria Digital de Catalunya per a facilitar-ne la consulta. Per la mateixa raó, el fons va ser restaurat pel Taller de restauració del CRAI i properament serà digitalitzat pel CEDI.

Inclou una selecció de cinc de les moltes col·leccions infantils ja existents: Joyas para niños | Cuentos para niños | Cuentos bonitos | Biblioteca de Recreo | Juguetes instructivos. Addicionalment, entre els fons del CRAI UB, també s’hi poden trobar contes de quatre col·leccions més: Biblioteca ilustrada para niños | Biblioteca escolar recreativa | Biblioteca perla | Cuento de Calleja en colores | Cuentos de Calleja en colores. Serie Pinocho.

Cada una de les col·leccions presenta unes particularitats en la composició que varien des de la inclusió de mini biografies de personatges cèlebres i narracions històriques il·lustrades fins a la incorporació de diversos tipus de passatemps com endevinalles, jeroglífics i acudits il·lustrats. Això sí, sempre amb un espai reservat a les solucions dels passatemps dels números anteriors.

Aviat podreu gaudir-ne al CRAI Biblioteca del Campus de Mundet i descobrir aquestes petites joies del panorama literari del segle XIX amb la que van poder gaudir de la lectura molts infants de l’època entre ells els nostres pares, avis i besavis. A més, us encoratgem a explorar els racons de casa i a ajudar-nos a completar la col·lecció!